Al-Masyaqqah Tajlibu al-Taysir
1.0 PENDAHULUAN
Syariat Islam tidak
mentaklifkan kepada manusia sesuatu yang tidak mampu dilakukan oleh mereka dan
sesuatu yang boleh menjatuhkan mereka ke dalam kesusahan atau dengan sesuatu
yang tidak bertepatan dan serasi dengan naluri serta tabiat mereka..
Masyaqqah atau
kesukaran yang akan menjadi sebab kepada keringanan dan dipermudahkan
berdasarkan kaedah ini (masyaqqah tajlibu al-taisir) ialah masyaqqah yang
melampaui had biasa dan tidak mampu ditanggung oleh manusia pada kebiasaannya,
bahkan boleh memudaratkan diri seseorang dan menghalangnya dari melakukan kerja
amal yang berguna.
Mempermudah,
meringan, dan mengambil kira segala keadaan tersebut adalah menjadi matlamat
dan tujuan syarak daripada Allah yang Maha Bijaksana. Kesukaran (musyaqqah)
yang diperolehi oleh seseorang mukallafadalah menjadi sebab
yang syar’ie lagi sahih untuk meringankannya
dengan mana-mana cara sekalipun.
2.0
DEFINISI MASYAQQAH TAJLIBU AL-TAISIR)المشقة تجلب التيسير( (KESUKARAN
MEMBAWA KEPADA KERINGANAN)
Dari segi bahasa masyaqqah bermaksud
sesuatu yang meletihkan Manakala dari sudut istilah
pula masyaqqahdigunakan khusus bagi merujuk kepada sesuatu yang
pada kebiasaannya mampu dilakukan, tetapi dalam kes tertentu ia telah terkeluar
dari batas-batas kebiasaan dan menyebabkan seseorang mukallaf mengalami
kesukaran untuk melaksanakannya.
Kaedah
ini bermaksud kesukaran itu menarik adanya kemudahan/kesukaran
membawa kepada keringanan. Selain itu juga, kaedah ini
bermaksud, apabila terdapat sesuatu kesusahan atau kesulitan dalam menunaikan
dan melaksanakan perintah Allah s.w.t, perintah itu diringankan, tidak seperti
asalnya. Berdasarkan kaedah tersebut terbentuknya semua hukum rukhsah atau
keringanan dalam syariat Islam. Bahkan, ia selaras dengan kaedah
dengan lafaz kaedah :
(إن كل
مأمور يشق على العباد فعله سقط الأمر به، وكل منهي شق عليهم إجتنابه سقط النهي
عن
Maksudnya :
“Sesungguhnya semua perkara suruhan apabila ia
membebankan terhadap hamba atau manusia mengerjakannya, gugur
suruhan terhadapnya dan segala perkara tegahan membebankan hambanya
menjauhinya, gugur tegahan mengenainya”.
Dalam konteks yang lain, ia
membawa maksud supaya syariat Islam dapat dilaksanakan oleh mukallaf bila
dan di mana sahaja. Iaitu dengan memberi kelonggaran dan keringanan ketika
seseorang itu berada dalam kesempitan dan kesukaran.