Blogger Backgrounds

Selasa, 31 Januari 2012

Al-Mahkum Fihi

Maksud: Perbuatan mukallaf yang berhubung dengan hukum-hukum syarak samada secara tuntutan (wajib buat/
              tinggal) pilihan atau sebab kepada yang lain.

         ** Al-Mahkum Fihi dalam Hukum Taklifi ialah perbuatan yang mampu/ boleh dikerjakan atau ditinggalkan
              oleh setiap mukallaf
         ** Al-Mahkum Fihi dalam Hukum Wad'ie ialah hukum itu sendiri dan akan kembali kepada mukallaf itu sendiri samada boleh dikerjakan atau tidak.
Con: Nampak anak bulan ramadhan, merupakan sebab wajib puasa. (Puasa perbuatan yang dilakukan oleh mukallaf)

Syarat-syarat al-Mahkum Fihi
  1. Mengetahui secara jelas perbuatan yng ditaklifkan dan mampu mengerjakannya. 
  2. Mengetahui perintah Allah supaya mngerjakan perbuatan tersebut
  3. Perbuatan yang ditaklifkan itu mampu dikerjakan atau ditinggakan oleh mukallaf berdasarkan syarat

          i.  Tidak ditaklifkan dengan perkara yang mustahil dilakukan seperti duduk dan bangun dalam satu
              masa
          ii. Tidak ditaklifkan dengan sesuatu perkara yang diluar kemampuan manusia atau di luar kemampuan
              manusia @ mentaklifkan seseorang dengan perkara yang berkaitan dengan perasaan dan kejiwaan

Pembahagian al-Mahkum Fihi Mengikut Hanafiyah

  1. Hak-hak Allah : Perkara yang berhubung dengan kemanfaatan umum dan berhubung teus kepada Allah seperti ibadat-ibadat khusus (beriman kepada Allah) dan ibadat yang dikerjakan dalam bentuk cukai seperti sedekah, kharaj, denda(kafarah)
  2.  Hak-hak Hamba : Kemaslahatan atau keistimewaan khusus untuk individu seperti hak untuk memiliki harta, memiliki barang, membelanjakan harta dan sebagainya.
  3. Gabungan dua Hak, tetapi hak Allah diutamakan melebihi hak hamba : Perkara yang berkiatan dengan had qazaf. (Hak hamba untuk membersihkan keaibannya, manakala hak Allah dalam soal ini adalah berkaitan dengan hukuman yang tidak akan gugur walaupun dimaafkan oleh orang yang kena tuduh)
  4. Gabungan 2 hak, tetapi hak hamba diutamakan:  Contohnya dalam persoalan qisas

Tiada ulasan:

Catat Ulasan