11 ANJAKAN UNTUK TRANSFORMASI SISTEM
PERTAMA : MENYEDIAKAN KESAMARATAAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI BERTARAF ANTARABANAGSA
- Menanda aras keupayaan dalam kemahiran membaca, mathematik dan sains selaras dengan standar antarabangsa.
- Melancarkan KBSM dan semakan semula KBSR
- Merombak peperiksaan dan pentaksiran kebangsaan - tumpuan kemahiran berfikir aras tinggi 2016
- Meningkatkan kualiti prasekolah menjelang 2020
- Lanjutkan pendidikan wajib dari 6 tahun kepada 11 tahun bermula umur 6 tahun - latihan vokasional sebagai persediaan pekerjaan.
* Meningkatkatkan pelaburan bagi sumber fizikal dan pengajaran dengan keperluan khusus.
KEDUA : MEMASTIKAN SETIAP MURID PROFISIEN DALAM BM DAN BI
- Perkenalkan kurikulum BM yang sama pada peringkat rendah dengan sokongan pemulihan intensif untuk murid yang memerlukan bagi menggantikan kelas peralihan
- Perluaskan program LINUS meliputi BI.
- Meningkatkan kemahiran BI guru dan perluaskan peluang bagi pendedahan terhadap BI.
- Menggalakkan setiap murid mempelajari bahasa tambahan menjelanh 2025.
KETIGA :MELAHIRKAN RAKYAT MALAYSIA DENGAN PENGHAYATAN NILAI
- Perkukuhkan pendidikan Sivik dengan menjadikan perkhidmatan komuniti sebagai prasyarat untuk tamat persekolahan menjelang 2017
- Perkukuhkan PI dan Moral - fokus kepada teras nilai dan falsafah agama menjelang 2017.
- Memperkembangkan urid secara holistik dengan mengukuhkan keperluan penyertaan murid dalam 1 Sukan, 1 kELAB DAN 1 BADAN bERUNIFOM.
- Mengukuh dan memperluaskan RIMUP mulai 2016 - mudahkan interaksi antara jenis sekolah, etnik dan sosio ekonomi.
KEEMPAT : TRANSFORMASI KEGURUAN SEBAGAI PROFESION PILIHAN
- Mengetatkan syarat lantikan guru mulai 2013
- Meningkatkan kualiti CPD mulai 2013 - tumpuan individu dan latihan berasaskan sekolah
- Memastikan guru memberi fokus ke atas fungsi teras pengajaran mulai 2013 - kurangkan beban pentadbiran.
- Laksanakan laluan kerjaya berdasarkan kompentensi dan prestasi mulai 2016.
- Meningkatkan laluan guru untuk peranan kepimpinan, pakar pengajaran dan pakar bidang khusus menjelang 2016.
- Membudayakan kecemerlangan berasaskan Pimpinan Rakan Sebaya dan proses persijilan mulai 2025
KELIMA : MEMASTIKAN KEPIMPINAN BERPRESTASI TINGGI DITEMPATKAN DI SETIAP SEKOLAH.
- Memperkanalkan kriteria pemilihan beasaskan kompentensi dan memperkukuhkan proses perancangan penggantian bagi pengetua/ guru besar mulai 2013.
- Laksanakan pakej kerjaya baru bagi P / GB mulai 2013 dengan lebih sokongan, fleksibiliti oengoperasian bagi menambah baik sekolah, kurikulum dan koku serta lebih akauntabiliti terhadap meningkatkan keberhasilan murid.
KEENAM : MENGUPAYA JPN, PPD DAN SEKOLAH UNTUK MENYEDIAKAN PENYELESAIAN KHUSUS BERASASKAN KEPERLUAN.
- Mempercepatkan penambahbaikan prestasi sekolah melalui program sistematik - dipimpin PPD semua negeri menjelang 2014
- Meningkatkan autonomi pengurusan berasaskan sekolah termasuk lebih fleksibiliti pengoperasian ke atas pengagihan bajet dimulai dengan sekolah yang mencapai prestasi tinggi dan menunjukkan peningkatan prestasi besar.
- Mempastikan 100% sekolah memenui keperluan infrastruktur asas menjelang 2015 bermula dengan Sabah dan Sarawak.
KETUJUH : MEMANFAATKAN ICT BAGI MENINGKATKAN KUALITI PEMBELAJARAN DI MALAYSIA.
- Meningkatkan akses Internet dan persekitaran pembelajaran maya melalui IBestariNet 10.000 sekolah menjelang 2013
- Menambahkan kandungan atas talian untuk perkongsian amalan terbaik bermula dengan perpustakaan, video guru terbaik menyampaikan pengajaran dalam mata pelajaran kritikal pada 2013
- Memanfaatkan penggunaan ICT bagi PJJ dan berasaskan kendiri untuk meningkatkan kapasiti dan pembelajaran lebih khusus.
KELAPAN : MENTRANSFORTMASIKAN KEBOLEHUPAYAAN DAN KAPASITI PENYAMPAIAN KEMENTERIAN
- Mengupaya JPN dan PPD dengan memberi lebih hak membuat keputusan terhadap bajet dan personel serta meningkatkan akauntabiliti bagi KPI mulai 2013.
- Sekurang-kurangnya 2,500 lagi personel ditempatkan daripada KPM dan JPN ke PPD untuk menyoong sekolah menjelang 2014.
- Memperkukuh kebolehupayaan kepimpinan bagi 150 - 200 jawatan kepimpinan utama mulai 2013
- Memperkukuh fungsi utama dan merasinalisasi struktur Kementerian mulai 2016.
KESEMBILAN : BEKERJASAMA DENGAN IBU BAPA, KOMUNITI DAN SEKTOR SWASTA SECARA MELUAS.
- Melengkapi ibu bapa bagi membentu pembelajaran anak melalui saranan penglibatan ibu bapa dan akses atas talian kepada kemajuan anak di sekolah (SAPS).
- Mendapatkan maklumbalas daripada setiap PIBG mengenai pelaksanaan kurikulum setempat dari kualiti guru mulai 2016
- 1000 biasiswa drpd sektor swasta untuk murid berbakat daripada komuniti miskin untuk belajar di sekolah swasta dan antarabangsa.
- Memperluas model Sekolah Amanah kepada 500 buah menjelang 2025 dengan melibatkan kumpulan alumni dan NGO yang berpotensi sebagai penganjur.
KESEPULUH : MEMAKSIMUMKAN KEBERHASILAN MURID BAGI SETIAP RINGGIT
- Megaitkan setiap program kepada keberhasilan murid yang jelas dan merasinalisasi proagram berimpak rendah pada setiap tahun selaras dengan anjakan keseluruhan kerajaan ke arah Baget Berasaskan Keberhasilan (OBB)
- Memanfaatkan peluang meningkatka efisiensi dengan mengagihkan peruntukan kepada bidang paling kritikal seperti peningkatan kemahiran dan latihan guru
KESEBELAS : MENINGKATKAN KETELUSAN UNTUK AKAUNTABILITI AWAM SECARA LANGSUNG.
- Menerbitkan laporan tahunan awam bagi kemajuan sasaran Pembangunan Pendidikan mulai 2013
- Melasnakan semakan komprehensif pada tahun 2015, 2020 dan 2025 bagi memastikan PPP kekal releven dengan memasukkan maklum balas daripada pihak berkepentingan dan mengambil perkembangan persekitarannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan