Blogger Backgrounds

Isnin, 22 Oktober 2012

JENAYAH ROGOL DAN PENYELESAIANNYA MENURUT ISLAM


Definisi:

Rogol adalah satu daripada bentuk perzinaan.
Zina:adalah persetubuhan antara lelaki dan perempuan melalui kemaluan tanpa milik  atau syubhah (kekeliruanmilik.  Ini adalah takrif di sisi jumhurulama.
Rogol atau pemerkosaanadalah perzinaan yang lakukan secara dipaksa dan mangsa adalah seorang perempuan

Bentuk-bentuk paksaan (الإكراه),dua pendapat :

1.  Ulama mazhab Hanafipaksaan dua bentuk:
     1.  (أو الكامل الإكراه الملجىء): Paksaan yang menyebabkan  mangsa tiada pilihan dan tiada kuasa melawandan diancam dengan perkara yang mendatangkan bahaya pada nyawanyaatau anggota badannya
Contoh :Mangsa diancam akan dibunuh atau dipotong anggotanya ataupun mangsa dipukul pukulan berat yangmencederakanberturut yang memungkinkan bahaya kepada nyawa atau anggota badan.

HukumnyaPaksaan menyebabkan tiada sifat redha(kerelaan)dan tiada kemampuan menentang.
      
      2. أو الناقص الإكراه غير الملجىء): Ancaman yang tidak membahayakan nyawa atau anggota badan,
ContohMangsa diancam akan dipenjarakan,ataudiikat,atau pukulan yang tidak mencederakan,ataudiancam akan memusnahkan hartaHukumnyaPaksaan menyebabkan tiada  sifat redha (kerelaan)tetapi mampu menentang.
Ulama mazhab Syafi`e,Maliki dan Hanbalipaksaan hanya satu bentuk:
 (الإكراه الملجىء أو التام): Selainnya tidak dinamakan paksaanBerkata ulama mazhab Syafi`e; hukum berbeza berdasarkan keadaan seseorang ,dan ancamantersebut tidak bertempohPaksaan berlaku dengan ancaman menakutkan seperti  pukulan dahsyatpenjara dan merosakan harta mangsa


Syarat-syarat utama paksaan tersebut;

1. Pengancam mampu melakukan perkara yang diancamnya keatas mangsa.
2.Mangsa tidak mampu melawan atau mengelak dengan melarikan diri atau selainnya.
3.Mangsa bertanggapan bahawa jika dia melawanakan akan berlaku apa yang diancam.

Perempuan yang dipaksa melakukan perzinaan tidak dijatuhkan hukuman Hudud keatasnyasama ada paksaan tersebut bersifat (الإكراهالملجىء)atau(الإكراه غير الملجىء ). Walaubagaimana pun, penafian hukuman Hudud tidak menafikan pengharaman zinakerana zina dan bunuh adalahjenayah yang tidak diharuskan dalam apa jua keadaan sekalipun ( walau dipaksa atau terpaksa). Ini adalah pendapat yang  disepakati ulama  .
Dalam kes rogolpaksaan keatas mangsa adalah bersifat (الإكراه الملجىء أو التام ) yang mana mangsa  tidak dapat melawan dan mengelak bahkan dicederakanketika berlakunya jenayah tersebutNamun jika mangsa mampu melawandia wajib mempertahan dirinya berdasarkan hukum (دفع الصائل  ). 


4. Hukuman:

Pesalah boleh dijatuhkan satu atau lebih dari hukuman berikut berdasarkan bukti-bukti dan keterangan yang diberikan kepada hakim.

Hudud :

1. Hudud jenayah zina;

Perogol yang telah sabit kesalahannya dengan bukti-bukti dan keterangan yang dikehendaki oleh syarak tanpa sebarang keraguan dipihak hakim akandijatuhkan hukuman yang sama seperti pelaku jenayah zina :

Jika pesalah ghair muhsan (محصن (غيرiaitu yang belum pernah berkahwin : disebat seratus sebatan dan taghrib (التغريب )iaitu dibuang negeri selamasetahun
Jika pesalah muhsan (محصن  ) iaitu yang sudah  atau pernah berkahwindirejam sehingga mati .Hukuman ini sabit dengan Ijmaulama tanpa khilaf.  Hukuman sebatan bagi penzina muhsan adalah khilaf ulamapendapat jumhur; yang wajib adalah rejam tanpa sebat  . 

2. Hudud jenayah Hirabah;

Dalam kes ini terdapat unsur mencederakan atau unsur  ancaman (   التخويف)samada ancaman terhadap nyawa,harta benda dan lain-lain,kepada mangsayang boleh menyebab pesalahnya juga boleh disabitkan dengan hukuman lain  iaituhukuman Hirabah  (حد الحرابة ).

Hukuman Qisas (القصاص),
Hukuman ini dijatuhkan jika tertuduh terbuti mencederakan atau membunuh mangsa.

Ta`zir (التعزير,
Tertuduh boleh dijatuhkan hukuman ta`zir jika bukti-bukti yang ada tidak dapat mensabitkan hukuman hududPenentuan bentuk hukuman ta`ziradalah terserah kepada hakim seperti yang ditetapkan dalam undang-undang

Hukuman tambahan,
Namun begituhukum tambahan bagi kesalahan rogoliaitu
Perogol wajib membayar mahar misil ( مهر المثل ) kepada mangsa
Perogol wajib membayar kepada mangsa pampasan الأرش) ) atau pampasan (الدية)
jika mangsa dicederakan , dan pada masa yang sama pesalah tidak disabitkan dengan hukuman Qisas.
 5. Syarat-syarat perlaksanaan hukuman Hudud :

Hukuman Hudud tidak dapat dilaksanakan melainkan setelah memenuhi segala syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak:
1.Baligh : Dewasa sahaja yang dijatuhkan hukuman Hududini disepakati ulama.
2. BerakalOrang gila tidak dijatuhkan hukuman Hududini juga disepakati ulama.
3.Muslim:non muslim tidak dihukum hudud tetapi dijatuhkan hukuman Ta`zir(التعزير), namun jika dia morogol seorang muslimah,non muslim tersebutdihukum bunuh dengan sebab melanggar perjanjian (عهد الذمة)  dengan pemerintah . Manakala jika sesama sukamuslimah tersebut sahaja dihukumHududIni adalah pendapat  ulama mazhab Maliki.Pendapat terkuat adalah pendapat jumhur ulama, non muslim tetap dihukum Hududtetapi tidakdirejam disisi mazhab Hanafi.
4.Sukarela:Perempuan yang dipaksa atau dirogoltidak hukum secara disepakati ulamaNamun ulama berselisih pendapat tentang lelaki yang  dipaksaberzinapendapat jumhur ulamak ,dia tidak dihukum,berbeza dengan pendapat mazhab Hanbali.
5.Persetubuhan sesama manusia : jika seseorang bersetubuh dengan selain manusia binatang contohnya,dia hanya dijatuhkan hukuman ta`zir.
6.Perempuan yang disetubuhi seorang dewasaIni adalah syaratdisisi mazhab hanafiDisisi jumhur orang yang bersetubuh secara haram dengan kanak–kanak perempuan tetap dihukum hukuman Hudud.
7.Tiada keraguan : Jika berlaku Syubhah (kekeliruan dipihak tertuduh atau kesamaran dari segi bukti pendakwaanmaka Hudud tidak laksanakan.
8.Mengetahui zina adalah haram:  Orang yang tidak mengetahuinya tidak dihukum Hudud (iaitu dengan sebab baru memeluk Islam atau hidup jauh dariulama ). 
9.Perempuan yang disetubuhi adalah selain kafir harbi dan berlaku di negara harb (yang menjadi musuh Negara Islam): Ini adalah syarat disisi mazhabHanafidisisi jumhur ulama pula penzina tetap dihukum hukuman hudud walaupun berzina dengan perempuan harbi dan di negara harbi.
10.Perempuan yang disetubuhi bernyawaOrang yang bersetubuh dengan mayat tidak dijatuhkan hukuman Hudud disisi Jumhur ulamaberbezadengan pendapat yang masyhur dalam mazhab Maliki.
11. Bersetubuhan haram itu tersebut benar-benar berlakuiaitu dengan memasukkan Hasyafah zakar(kepala kemaluan lelakiatau ukurannya kedalamfaraj perempuan.
Walaupun dalam beberapa keadaan diatas tidak dapat menghukum tertuduh dengan hukuman hudud namun pihak hakim dapat menjatuhkan hukumanTa`zir jika terdapat Qarinah (bukti-bukti  lain yang menguatkan dakwaan tetapi tidak dapat menjatuhkan hukuman Hudud) .

6. Kaedah-kaedah pensabitan kesalahan jenayah rogol:

1. Jika mengambil hukuman zina;
Ijma`(tiada perselisihan pendapat)dikalangan ulama bahawa jenayah zina sabit :
denganIqrar (pengakuan pesalah), atau;
dengan Syahadah (penyaksiaanempat orang saksi lelaki Muslim yang merdeka (bukan hamba sahaya) yang Adil (tidak Fasik). 

Dan yang menjadi khilaf (perselisihan pendapatdikalangan ulamaadakah  kehamilan menjadi bukti dakwaan zina?Dua pendapat;
Disisi mazhab Syafi`e dan Hanafikehamilan tidak menjadi bukti yang boleh mensabitkan hukuman Hududkerana Hudud tidak sabit denganQarinahPendapat ini adalah lebih kuat.

Disisi mazhab Malikikehamilan menjadi bukti yang boleh mensabitkan hukuman Hudud,  mazhab Hanbali pula mensyaratkan bahawa suami wanitahamil tersebut berjauhan dengannya.  

2. Jika mengambil hukuman Hirabah dan Qisas
Pensabitan kesalahan berlaku dengan;
Iqrar (pengakuan pesalah), atau;
Dua orang saksilelakimuslim, yang adil.

7. Persoalan-persoalan berkaitan kes rogol :

Adakah hukuman hudud boleh dijatuhkan berdasarkan bukti-bukti – contohnya DNA,kamera CCTV, gambar dan lain-lain -  selain daripada saksi danpengakuan penzina atau perogol?

JawapanTidak , kerana hukuman Hudud jenayah zinadalah hak Allah Taala , jadi hudud tidak dapat dijatuhkan kepada pesalah kecuali dengan IqraratauSyahadah di sisi mazhab Syafie dan Hanafi

Bolehkah perogol dijatuhkan hukuman bunuh tanpa Hudud?

JawapanBoleh dihukum bunuh secara ta`zir siyasahberdasarkan mazhab hanafi dan maliki yang mengharuskan hukuman bunuh secara ta`zir.Hukuman  ini boleh dijatuhkan oleh pihak hakim keatas pesalah jika pesalah tidak dapat disabitkan dengan hukuman Hududapabila hukuman bunuhini difikirkan perlu dengan menjadikan Qarinah sebagai bukti dakwaan


8. Penutup
Perlu diingatkan bahawa hukuman hudud (rejam dan sebattidak dapat dilaksanakan  melainkan jika dakwaan sabit dengan Iqrardan Syahadahini disisi jumhur ulamakerana;
Hukuman jenayah zina adalah hak Allah SWTjadi hukuman Hudud  tergugur (tidak dilaksanakankerana Syubhah.Jenayah berkaitan hak Allah SWTsunat disembunyikan,    (tidak didakwa di mahkamah melainkan jika jenayah tersebut tersebar dan membawa kerosakan yang lebih besar padamasyarakatmisalnya jenayah rogol).
Antara prinsip utama perlaksanaan undang-undang jenayah dalam Islam; hukuman keatas pesalah bukanlah matlamat  utamatetapi bermatlamatkanmendidik pesalah dan hukuman hanyalah menjadi jalan untuk mencapai kesejahteraan individu dan masyarakat

Pemerintah wajib menentukan bentuk hukuman ta`zir yang sesuai bagi menjaga kemaslahatan rakyat.

Bukan semua pendapat rajih (kuat dari segi dalil), sesuai dipraktikan dalam masyarakat secara amnya,dan sistem perundangan khasnya

Penentuan hukum dalam bidang fatwa dan kehakiman adalah bebeza sama sekali dengan pentarjihan dalam kitab-kitab . Ini  adalah kerana perubahanfatwa dan hukuman adalah dipengaruhi oleh perbezaan individukeadaanmasatempatmaqasid syarak yang khas bagi sesuatu masalah furu`.

Oleh itu penentuan hukum tersebut hendaklah ditentukan oleh orang yang benar-benar Adilberautoriti dan layak, (lajnah fatwa atau perundangansesuatu tempat misalnya) yang mengkaji dan memahami secara  terperinci kesesuian dalam memilih sesuatu pendapat untuk dipraktikan

Maka seorang hakim hendaklah menjatuhkan hukuman yang memberi maslahat (kebaikankepada pesalah dan mangsa bukan sahaja di dunia bahkanjuga di Akhirat



























Tiada ulasan:

Catat Ulasan