1. Menguruskan jenazah
Apabila seseorang muslim meninggal dunia, perkara yang pertama sekali
yang perlu dilaksanakan dengan segera ialah menguruskan jenazahnya. Kos
pengurusan jenazah iaitu bermula daripada memandikan, mengkafankan,
menyembahyangkan hingga menguburkannya, semuanya itu dibayar dengan harta si
mati.
Perbelanjaan pengurusan jenazah itu termasuklah kos membeli kain kafan dan
perkakas yang berkaitan dengannya seperti kapur, kayu gaharu, kapas dan
sebagainya.Sementara bagi upah memandikan, mengusungkan dan menggali kubur
diberikan kepada mereka yang mahu diberikan upah. Adapun mereka yang tidak mahu
menerima upah maka tidak boleh diberikan kepada mereka hadiah atau sedekah
dengan menggunakan harta si mati.
2. Melangsaikan segala hutang si mati
Baki harta setelah dibayar kos pengurusan jenazah digunakan untuk
melunaskan hutang si mati jika dia mempunyai hutang. (Surah al-Nisa' : 11)
Hutang terbahagi kepada 2 bahagian iaitu hutang dengan Allah dan hutang
dengan manusia. Kedua-duanya wajib dibayar dengan harta si mati.
Hutang dengan Allah meliputi hutang beliau semasa hidup seperti zakat, kifarah, nazar serta kefardhuan ibadat haji yang tidak ditunaikan semasa hidup sekiranya beliau seorang yang mampu.
Berkaitan dengan hutang dengan Allah, setengah ulamak berpendapat hutang tersebut tidak perlu dibayar dan urusannya terserah kepada Allah. Manakala sebahagian yang lain mewajibkannya supaya dibayar
Manakala hutang dengan manusia seumpama pinjaman bank, gadaian dan
sebagainya.
3. Menunaikan wasiat
Wajib bagi kita menunaikan wasiat si mati apabila dia meninggalkan
wasiat. Ahli waris tidak berhak untuk menghalang daripada menunaikannya.
Wasiat si mati boleh dilaksanakan dengan beberapa syarat iaitu :-
a) Tidak diwasiatkan harta kepada ahli waris. Sabda Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wassallam :
عن أبى أُمامةَ قال سمعت النبى صلى الله عليه وآله و
سلم يقول ( إِنَّ اللهَ قَدْ أَعْطَى كُلَّ ذِى
حَقٍّ حَقَّهُ فَلا وَصِيَّةَ لِوارِثٍ)
Daripada Abi Umamah berkata, “Aku telah mendengar Nabi Sallallahu
‘Alaihi Wassallam bersabda, Sesungguhnya Allah Ta’ala telah memberikan kepada
orang yang berhak haknya, ketahuilah tiada wasiat kepada ahli waris” (Hadits
Riwayat Abu Daud)
Jika seseorang mewasiatkan kepada ahli warisnya, wasiat tersebut boleh
ditunaikan dengan syarat perlu mendapat keizinan daripada ahli waris yang lain.
b) Tidak melebihi 1/3
Wasiat si mati mesti ditunaikan dengan syarat nilai yang keluarkan itu
tidak melebihi 1/3 daripada harta bersih si mati iaitu setelah ditolak dengan
kos pengurusan jenazah dan melunaskan hutangnya.
Ingat, bukan yang dimaksudkan dengan 1/3 daripada harta si mati yang
asal. Jika wasiat si mati lebih daripada 1/3, maka yang diberikan hanya 1/3
daripada harta.
و عن سَعْد بن أبى وَقَّاص قال ( قُلْتُ
يا رَسولُ اللهِ أَنَا ذُو مَالٍ وَ لا يَرِثنُِى إلا ابْنَةٌ لِى واحِدَةٌ.
أَفَأَتَصَدَّقَ بِثُلُثَيْ مَالِى؟ قَالَ لا.
قُلْتُ أَفَأَتَصَدَّقَ بِشَطْرِهِ؟ قَالَ لا.
قُلْتُ أَفَأَتَصَدَّقَ بِثُلُثِهِ؟ قَالَ الثُّلُثُ وَ
الثُّلُثُ كَثِيْرٌ. إِنَّكَ إِنْ
تَذَرْ وَرَثَتَكَ أَغْنِيَاءَ خَيْرٌ مِنْ أَنْ تَذَرَهُمْ عَالَةً يَتَكَفَّفُونَ
النَّاس) متفق عليه
Daripada Sa’ad bin Waqqas berkata “Aku berkata: Wahai Rasulullah, aku
mempunyai harta dan tiada yang mewarisiku melainkan seorang anak perempuanku.
Adakah boleh aku menyedekahkan 2/3 daripada hartaku. Baginda menjawab : Tidak.
Aku berkata : Adakah boleh aku menyedekahkan 1/2 daripadanya. Baginda menjawab
: Tidak. Aku berkata : Adakah aku boleh menyedekahkan 1/3 daripadanya. Baginda
menjawab :1/3, 1/3 adalah banyak. Sesungguhnya jika kamu meninggalkan ahli
warismu yang kaya lebih baik daripada meninggalkan mereka dalam keadaan fakir
yang meminta-minta kepada manusia.”
Jika si mati telah mewasiatkan hartanya melebihi 1/3 maka wasiat
tersebut tidak boleh ditunaikan melainkan setelah mendapat keizinan daripada
ahli waris yang lain.
c) Tidak mewasiatkan kepada suatu yang haram seperti membina kasino dan
kilang arak. Wasiatnya akan terbatal jika dia mewasiatkan kepada perkara
tersebut.
4. Pembahagian harta
Pembahagian harta dibuat selepas diselesaikan ketiga-tiga urusan di atas kepada ahli waris yang berhak menerimanya.
sumber dari kitab apa ?
BalasPadam