KAEDAH KEDUA : KEYAKINAN TIDAK BOLEH DIHILANGKAN DENGAN KERAGUAN
- اليقـين لآ يـزال بالشـــك
• Sesuatu yang telah diyakini tidak akan hilang dengan
kedatangan syak ke atasnya – tetapi boleh hilang dengan keyakinan juga.
• Sesuatu yang telah sabit dengan keyakinan, tetapi
timbul syak adanya sesuatu yang boleh mnghilangkannya -keyakinan itulah yg
diambil kira.
• Prinsip yakin tidak boleh ditinggalkan hanya semata
-mata syak / keraguan
1. 2. 2 : Dalil
Kaedah
قـولــه تـعــالي
ومــا
يتبع أكـشــرهم الا ظـنـا, ان الظـن لأ يـغنـي من الحـق شـي
ســبدا رســول اللـــه:
ادا
وجــد أحــدكـم فـي بـطنـه شـيْا فـأشــكـل عـليــه أخــرج مـنه شــئ أم لأ فــلأ
يـخـرجـن مـن المســجد حـتي يســـمـع صــوتـا أو يـجـد ريـحـــا
1.2.3 :
KAEDAH TERBITAN / SAMPINGAN
1. Asal Sesuatu Perkara Kekal Mengikut Sebagaimana Asalnya
الأصــل بـقــأ مــا كـان عـلـي مـا كـان ) )
الأصــل بـقــأ مــا كـان عـلـي مـا كـان ) )
Maksud : Sesuatu
perkara perlu dikekalkan keadaan yang telah sedia ada pada mana-mana waktu dan
berterusan keadaannya sehinggalah terdapat perubahan hukumnya.
Contoh hokum
dalam kaedah ini;
- Sesiapa yang yakin bersuci dan
syak berlakunya hadas, dia dianggap masih lagi berwudhu’ dan sebaliknya.
- Seseorang yang makan di akhir
malam dan kemudian syak tentang naik fajar- Puasanya sah kerana asalnya malam itu kekal.
- Wanita yang beriddah mendakwa
masa sucinya masih berlanjutan dan belum selesai iddah- maka diterima/
dibenar dakwaannya itu dan dia masih berhak mendapat nafkah iddah
2. Asalnya Seseorang Itu Terlepas Daripada Tanggungjawab
الأصــل بـرأة الـدمــة))
الأصــل بـرأة الـدمــة))
•
Asal
seseorang yang dilahirkan tidak ada
tanggungjawab.
•
Situasi
begini akan berterusan sehingga adanya sebab yang membawa kepada ada
tanggungjawab / bebanan tersebut
•
Asal terlepas
bebanan / taklif syarak dan terikat dengan tanggungjawab adalah perkara yang mendatang (baru)
Contoh
hokum
- Apabil Pendakwa gagal
mengemukakan keterangan, maka sumpah akan diminta dari orang yang kena
dakwa (OKT) - Jika enggan, dia
TIDAK BOLEH DIHUKUM berdasarkan keengganannya kerana asalnya dia bebas
dari tanggungjawab.- Sumpah akan
dikenakan ke atas Orang Yang Mendakwa.
- Seseorang yang mendakwa orang
lain berhutang dengannya, mesti dibuktikan dakwaannya itu jika Orang Kena
Dakwa menafikannya, kerana berpegang kepada asal kaedah.
4. Asal Sesuatu Perkara Yang Baru Muncul Tidak Ada
الأصــل العــدم ))
الأصــل العــدم ))
• Tiada/ tidak ada mendahului ada / wujud
• Sesuatu perkara yang dihukum ada, asalnya tidak wujud
/ tiada (diragui)
• Asal itu tiada dikembalikan/dikekalkan sehinggalah
sabit ada perkara baru yang boleh menghilangkan yang asal tersebut.
Contoh Hukum
- Seseorang yang menggunakan harta
orang lain mendakwa dia dibenarkan berbuat demikian, tetapi TUAN PUNYA
menafikannya. HUKUM: Penafian tuan punya
diterima kerana asal harta
tiada keizinan dan harta orang adalah haram
- Isteri mendakwa berlaku hubungan
kelamin dengan suaminya, tetapi dinafikan oleh suami, maka diterima/
dibenarkan perkataan suami, kerana pada asalnya belum berlaku hubungan
suami
- Seorang pemodal mendakwa
terdapat keuntungan dari usaha pengusaha, tetapi dinafikan oleh pengusaha,
HUKUMNYA, penafian pengusaha itu hendaklah disertai dengan bersumpah. Ini kerana keuntungan adalah merupakan
perkara baru yang asalnya tidak ada
- Seorang isteri yang telah lama
berkahwin dengan suaminya mendakwa bahawa suaminya tidak memberinya
nafkah, maka HUKUMNYA dakwaan isteri akan diambil kira kerana nafkah
merupakan tanggungjawab suami menunaikannya
5. Asal Sesuatu Perkara Yang Baru Berlaku Dikira Masa Yang Paling Hampir
الأصــل فـي كـل حـادث تقـديـره بـأقـرب الـزمـن) )
الأصــل فـي كـل حـادث تقـديـره بـأقـرب الـزمـن) )
Untuk
menetapkan hukum terhadap sesuatu perkara adalah berdasarkan kepada keadaannya
yang paling hampir dengan situasi yang berlaku.
Terluput sesuatu perkara/ keadaan
akan menyebabkan sesuatu hukum itu tidak terlaksana. atau tidak diambil kira
Contoh Hukum / Kaedah
1. Seseorang berwudhu’ dari sebekas air buat beberapa
hari, kemudian solat. Pada suatu hari
didapati ada najis tikus dalam bekas tersebut.
HUKUM :Tidak wajib qadha’
sembahyangnya yang dalam beberapa hari
tersebut, KECUALI solat yang benar-benar diyakininya dari air yang bernajis itu.
2. Seseorang
telah memukul perut wanita yang mengandung. Lalu perempuan tersebut melahirkan
anaknya dalam keadaan sihat disebabkan jenayah itu dan hidup untuk beberapa
hari , kemudian mati
Hukumnya : Penjenayah itu tidak diwajibkan membayar diyat kerana pada dzahirnya bayi tersebut mati disebabkan oleh faktor
yang lain.
3. Seseorang
yang melihat najis pada pakaiannya sedangkan dia telah solat beberapa waktu
dengan kain tersebut sedangkan dia tidak mengetahui bila kainnya terkena najis,
Hukum : Hendaklah dia mengulangi solatnya dari hadas terakhir yang dia berhadas. Solat sebelum hadas
terakhir tidak perlu diqadha’kan.
6. Asal Sesuatu Kalam/ Perkataan Itu
Dikira Maksudnya Yang Hakiki
الأصــل فـي الكــلأم الحقـيقـــة))
الأصــل فـي الكــلأم الحقـيقـــة))
Maksudnya
sesuatu perkataan yang digunakan dalam percakapan itu hendaklah dilihat /
ditafsir mengikut maknanya yang hakiki atau makna sebenar bukan
kepada maksud yang lain
Contoh Hukum
/ Kaedah
- Seseorang yang mewakafkan
hartanya untuk anaknya atau Walad, maka ia membawa maksud anak yang
sebenar dan tidak termasuk cucu atau cicit. Ini kerana makna WALAD adalah
anak shaja
- Jika seseorang bersumpah tidak
akan membeli, selepas itu dia mewakilkan kepada orang lain untuk membeli
bagi pihaknya, maka hukumnya dia tidak diwajibkan membayar kaffarah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan