KAEDAH KETIGA : KEMUDHARATAN DIHILANGKAN
الضــرر يـزال ) )
Maksud Kaedah :Kemudharatan hendaklah dihilangkan
atau dihindarkan
• Sesuatu perkara yg boleh mendatangkan bahaya atau
kemudharatan mestilah dihapuskan.
• Perkara yang mendatangkan bahaya itu mestilah
dihilangkan
• Sesuatu yang membawa kemudharatan tidak boleh
dihilangkan dengan kemudharatan
Contoh:
Pembeli boleh mengembalikan semula barang yang dibeli kepada penjual kerana
terdapat kecacatan
3.2 : Sumber Kaedah
Hadis
Nabi S.A.W: لأ ضــرر ولأ ضــرار ))
3.3 : Kaedah Terbitan
1. Dharurat Mengharuskan Yang Dilarang/ditegah
الضـرورات تبيــح
المحــظورات ))
Maksudnya:
• Sesuatu perkara yang dilarang oleh syara’ boleh
bertukar menjadi harus ketika dharurat.
• Keharusan yang diberikan kerana dharurat adalah
dinamakan rukhsah
• Rukhsah akan hilang apabila hilangnya dharurat
tersebut (kembali kepada hukum asal)
Contoh:
- Diharuskan melafazkan kalimah kufur kerana paksaan disamping
hatinya kekal beriman
- Harus makan bangkai dan arak ketika dharurat
- Harus menggali kubur untuk mengeluarkan mayat yang dikebumikan
tanpa dimandi dan dikafankan
- Harus melihat aurat kerana dharurat ketika keperluan perubatan
- Harus memandang wanita untuk tujuan dipinang, mengajar, muamalat
dan perubatan
2. Sesuatu Yang Diharuskan Ketika Dharurat Adalah Mengikut Kadarnya
الضــرورة تقـدر بقــدرهـــا ) )
الضــرورة تقـدر بقــدرهـــا ) )
- Keharusan
melakukan perkara dilarang ketika dharurat adalah bertujuan menolak
mudharat pada waktu itu sahaja
- Keharusan
kerana dharurat samada dibuat atau tidak adalah sekadar yang boleh menolak
kemudharatan sahaja.
- Keharusan
tersebut tidak boleh melebihi had keharusannya
Contoh
- Keharusan seorang doktor melihat aurat wanita dibataskan pada
tempat yang sakit sahaja.
- Wanita
tidak harus mendapatkan rawatan dari doktor lelaki sekiranya ada doktor
wanita yang boleh merawatnya.
- Seorang yang diminta pendapatnya tentang peribadi seseorang yang
dipinang memadai dengan sekadar sindiran sahaja.
- Seorang
gila hanya boleh dikahwinkan dengan seorang isteri sahaja (Sekadar
memenuhi tuntutannya)
3. Kemudharatan Tidak Boleh Dihilangkan Dengan Kemudharatan Lain
الضــرر لأ يـزال بالضـــرر ) )
الضــرر لأ يـزال بالضـــرر ) )
• Kemudharatan boleh dihilangkan dengan kemudharatan
yang lebih ringan
• Tidak boleh hilangkan kemudharatan dengan membawa
kemudharatan yang sama atau yang lebih memudharatkan.
• Kemudharatan yang sama atau lebih berat adalah
kemudharatan yang baru diwujudkan
Contoh:
- Nafkah tidak diwajibkan keatas
keluarga yang fakir untuk keluarga yang fakir juga, kerana menolak
kemudharatan si fakir yang pertama akan menimbulkan kemudharan yang sama
dengan keluarganya.
- Seseorang yang dipaksa membunuh
orang lain, tidak halal baginya melakukan paksaan tersebut, kerana
pembunuhan itu akan menimbulkan kemudharan yang sama atau lebih besar
darinya.
4. Menolak Kerosakan Lebih Didahulukan Dari Mengambil Kebaikan
درء المـفــاســد مقـدم عـلــي جـلب المـصــالح ) )
درء المـفــاســد مقـدم عـلــي جـلب المـصــالح ) )
• Apabila bertembung keburukan dengan kebaikan, hendaklah
didahulukan menolak keburukan, kerana penekanan syara’ terhadap perkara larangan adalah melebihi daripada
perkara yang diperintahkanNya
Contoh;
- Berkumur dan memasukkan air ke
dalam hidung ketika berwudhu’ adalah SUNAT, tetapi MAKRUH bagi orang yang
berpuasa, kerana menjaga kesohihan puasa adalah lebih diutamakan daripadd
mafsadah berkumur ketika berwudhu’
- Harus berdusta, apabila ianya
mendatangkan kebaikan, seperti berdusta bertujuan untuk mendamaikan 2
orang yang berkelahi/ berdusta dengan isteri bertujuan untuk
mendamaikannya.
- Menyelati rambut dan bulu dengan
jari ketika berwudhu’ tetapi makruh ketika dalam Ihram untuk menjaga
maslahat daripada dikenakan dam
5. Hajat/Keperluan Menepati Seperti Dharurat
( الحــاجــة
تنــزل منـزلــة الضــرورة )
Kemudahan /keringanan syarak yang dikecualikan tidaklah hanya terbatas dalam keadaan dharurat yang mendesak sahaja, SEDANGKAN hajat atau keperluan yang kurang martabatnya dari dharurat juga membolehkan mengambil kemudahan yang dikecualikan itu.
Kemudahan /keringanan syarak yang dikecualikan tidaklah hanya terbatas dalam keadaan dharurat yang mendesak sahaja, SEDANGKAN hajat atau keperluan yang kurang martabatnya dari dharurat juga membolehkan mengambil kemudahan yang dikecualikan itu.
Contoh:
- Diharuskan akad jualbeli seperti salam, istisna’ dan ijarah kerana
terdapat nas syara’ yang mengharuskannya sebagai pengecualian dari kaedah
umum
- Harus diterjemahkan al-Quran ke dalam mana2 bahasa bukan arab
kerana keperluan manusia mengetahui hukum Islam yang universal, kerana
tidak semua orang boleh menguasai bahasa arab
Uruf boleh dijadikan sumber hukum , kerana uruf
manusia selari dengan kepentingan / hajat mereka selagi tidak bertentang dengan
syara
pemilihan warna tulisan yang tidak tepat. sukar untuk membaca. Sangat rugi. Semoga dibaiki
BalasPadam